A Hiperkarma egy magyar rock 'n'
roll-elemekkel tarkított zenét játszó együttes. Bérczesi Róbert
„alapította” (1999 körül), miután előző együttese, a Blabla feloszlott.
Logója egy vészkijáratot jelző piktogramot ábrázol.
Mára, néhány tagfelvétel és -csere után az együttes felállása a következő:
Bérczesi Róbert – gitár, ének
Frenk (Torma Gábor) – dob, ének
Laca (Varga László) – basszusgitár
FX (Bacsa Gyula) – billentyűk
Stevenson (Kis Tibor) – gitár
Az első, cím nélküli, programozott
alapokon nyugvó Hiperkarma-lemezt Bérczesi szinte egyedül készítette el
(Dióssy D. Ákos, a Kispál és a Borz együttes billentyűse besegített),
majd az első albumból három kislemez is készült, borítójukat tekintve
ugyanazt a gondolatmenetet követve.
A második lemez, az Amondó már élő
dobbal és más hangszerekkel lett fölvéve. A második album szövegvilága
jóval sűrűbb, mint az elsőé.
Bérczesi Róbert, a Hiperkarma frontembere
Egyszemélyes zenekar egyszemélyes
lemeze a Hiperkarma című kiadvány, amelyet a pályáját újrakezdő huszonöt
éves Bérczesi Róbert írt, hangszerelt és játszik szinte elejétől a
végéig. Félreérthetetlenül egy új generáció tagját mutatjuk be.
Bérczesi Róbert két esztendős volt,
mikor családjával Komlóra költözött, s ahol édesanyja beíratta a helyi
zeneiskolába. Hat évig tanult trombitán és tenor kürtön játszani a
komlói úttörőzenekar tagjaként, aztán 15 évesen átváltott a klasszikus
gitárra, amit két évig nyúzott ugyan, de igazából sosem érdekelte.
Mikor már végképp nem találta a helyét otthagyta a zeneiskolát, s
szüleivel vetetett erősítőt meg elektromos gitárt, és megalapította
saját zenekarát. Néhány év alatt kialakult egy viszonylag stabil
felállás, felvettek egy demót, és "Bla-bla" néven elkezdtek koncertezni.
1997 nyarán megnyerték a Generation Next tehetségkutató versenyt, és
azonnal lemezszerződést és koncertlehetőségeket kaptak. A kiadó azonban
túlságosan is beleszólt a zenébe - Pierott volt a producerük -,
túlságosan átalakította zenéjüket, olyanná tette, amit már nem éreztek
magukénak. Újabb szerződést készítettek, de akörül is voltak gondok,
mert csak ígérgették, hogy lesz új lemez, s az a "majd" egyre távolabbra
tolódott. Bérczesi próbálta más lemezcégeknél is megjelentetni a
Bla-bla dalait, de ők is elutasítottak, és ez már sok volt az ifjú
zenészpalántának. Olyan zenét játszani, ami nem teljesen az övé,
ráadásul úgy, hogy még az anyag megjelenése is bizonytalan - nincs semmi
értelme. Mélypontra került. Ám akkor jött Kiss Tibor, a Quimby együttes
énekese, aki szintén nem dicsérte agyon a Bla-bla új anyagát. "Majd
felveszem rá a próbánkat." - mondta pl., mikor ajándékba kapta az új
albumot.
Bérczesi ekkor olyan lemezt akart csinálni, amibe nem szól bele senki.
Felhívta anyukáját, kért tőle egy kis kölcsönt, és 1999 őszén felvett
egy 3 számos demót HIPERKARMA néven. Sikerült megegyeznie az 1G
Records-szal, hogy vállalják a költségeket, és hagyják magában dolgozni.
2000. júniusában 2 hétre kiköltözött Dunakeszire a HSB stúdióba, és
felvette a lemezt.
Ez lett a Hiperkarma anyaga, amit teljesen egyedül talált ki. Egyedül,
tehát szöveget, zenét, hangszerelést, borítót - mindent. A stúdióban is
egyedül játszotta fel az egészet még dobost sem hívott, inkább dobgépet
alkalmazott. Úgy volt vele, hogy ha rossz, akkor nem szidhat senkit. Nem
is volt rá szükség, hiszen azóta hatszemélyes zenekarrá vált a
Hiperkarma. Nyáron feloszlatta a Bla-blát, szervezett egy zenekart,
amivel fel is léptek a Pepsi szigeten.
Ez volt a Hiperkarma első koncertje a Dob + basszus című maxi
bemutatója. A groove-os, programozott alapú gitárdalokat felvonultató
debütáló album (Hiperkarma) 2000. szeptember végén jelent meg. Az
albumról elkészült második maxi, Lidocain címmel 2001. július elején
került a boltokba.
"Amikor a név megszületett, nem tudtam
mit jelent, csak éreztem benne valami furcsát. Később utána olvastam az
értelmező szótárban, ahol ez szerepelt: "a karma az anyagi világban
elkövetett cselekedeteket követő visszahatás", "a hiper latin szó,
előtag, jelentése "eltúlzott". Ezt jelenti a zenekar neve, ha
összerakod."
Három év után a zenekar most új
albummal jelentkezett (július 5-i megjelenésse). Három maxilemez
(Dob+basszus - 2000, Lidocain - 2001, Hiperkarma - 2002) és rengeteg
koncert van eddig a csapat háta mögött. A mostani "Amondó" című lemez
pop-rock stílusú, melyben az eddigi dalformák szerkezete új síkra
terelődik. A dalok izgalmas és mindvégig fülbemászó zenei struktúrákra,
továbbá iszonyú sűrű szövegekre épülnek, melyben Bérczesi Róbert (az
énekes+gitáros) önmagával feleselget, nyaktörő tempóban, mégis bámulatos
gördülékenységgel és perfekt prozódiával.
A dalok szövegeiben nem muszáj mélyebb jelentést keresni, szó szerint is
érthetőek. Volt idő, amikor maga a szerző is mélyebb jelentéseket
keresett, akár a saját szövegeiben is, de egy idő után úgy érezte, hogy
már túl sok mindent vesz jelnek, és nem tud eléggé figyelni a valódi,
"szó szerinti" világra. Az, hogy mennyire hatnak rá más előadók?
Szívesen hallgat új Red Hot Chili Peppers-t, Morcheeba-t, goa és trance
zenéket, mindenféle jazzt és hip-hopot. De nagy tisztelője John Lennon,
Keith Richards, Eminem, Kurt Cobain, Martin Gore és John Frusciante
művészetének is. "A Depeche Mode és Lennon hatottak rám. A Depeche
Mode-ban feszes alapok vannak, Lennonnak meg voltak dalai. Így utólag
visszanézve csak annyit csináltam, hogy ezt a kettőt összetettem." -
vallotta egyszer egy interjúban.
A zenék végleges kialakulásához azonban szervesen hozzájárul a tagok
személyisége is. A dunaújvárosi Frenk, Laca és Zacsi, a szolnoki Stevie,
és a Kazincbarcikáról jött Gyula szintén sajátjának érzi a zenei
anyagot, s maximálisan beleadják ötleteiket. Rajtuk kívül még Dióssy
Ákos, a Kispál és a Borz tagja is beszállt az albumba a billentyűs
részeknél, a Junkies együttes énekesének pedig egy szóló dala szerepel a
lemezen. A számokból laza, elszállós hangulat árad, úgy érzi magát az
ember, mint ha Bérczesi az utóbbi évben vele történt dolgokat mesélgetné
gitárkísérettel. A dallamok fülbemászóak, nincsen semmi
alternatívkodás, a számok többsége mégis érdekes és eredeti. A zenével
egyenrangú szerepe van szövegeknek is, amelyek alapvetően jók.
Bár a fiúk úgy vélik, hogy zenéjük nem mondható fogyasztóbarát zenének, s
hogy ezt az állítást a média is megerősíti. Azonban gyorsan hozzá
teszik: nem csak a mi zenénk, hanem nálunk jóval híresebb együttesek
zenéi sem. Bérczesi a műfaji behatároláson sem gondolkodik sokat:
Mindenki gondoljon, amit akar. Ez vagyok én. Egyébként meg talán
programozott dobokra helyezett gitárdalokról beszélhetünk.
Figyelemre méltó a borítón látható kijáratjel is.
"Mi hiszünk a dolgok jelentésében. Ez egy olyan jel, amit nap mint nap
lát mindenki, minden szórakozóhelyen van, minden olyan helyen, aminek
van kijárata. Én mondjuk a metrón szúrtam ki. Tudat alatt mindenkiben
ott van ez a jel. Kijárat: ez a Hiperkarma, érted? Egy dolog, amiben
hihetek, egy olyan dolog, ami van. Az a világ, ami az enyém, amit
magamnak építettem, s azt csinálok benne, amihez csak kedvem van. Az a
kis kapu, ami oda vezet, az a Hiperkarma. Ebbe a világba bárki elmehet,
akinek elég nyitott a belső szeme."
Az előadó honlapja:
www.hiperkarma.hu
www.dalok.hu/hiperkarma
Kommentáld!